Od 2015 roku Koleje Małopolskie uruchamiają oprócz pociągów również połączenia autobusowe. To pierwszy taki kolejowo-autobusowy projekt w Polsce, który nadal funkcjonuje.
Małopolskie autobusy „kolejowe” przez lata kursowały wyłącznie w okolicach Wieliczki i ich zadaniem było dowozić pasażerów z okolic Wieliczki do pociągów. Dopiero w 2020 roku nastąpił spory rozwój siatki połączeń.
Obecnie pod marką „Autobusowe Linie Dowozowe” funkcjonuje już 7 linii autobusowych:
▶️ B1: Wieliczka – Byszyce – Świątniki Górne – Myślenice (36 km)
▶️ D1: Wieliczka – Dobranowice – Gdów – Łapanów (29 km)
▶️ R1: Wieliczka – Raciborsko – Grajów – Dobczyce (26 km)
▶️ ALD3: Bochnia – Nowy Wiśnicz – Żegocina – Limanowa (39 km)
▶️ ALD4: Bochnia – Drwinia – Uście Solne – Szczurowa (34 km)
▶️ ALD5: Brzesko – Przyborów – Borzęcin – Radłów (34 km)
▶️ ALD6: Tarnów – Bogumiłowice – Brzesko – Bochnia (60 km, wieczorne uzupełnienie oferty kolejowej)
Rzecz, która w istotny sposób doskwiera, to brak wspólnej autobusowo-kolejowej taryfy. Na autobus i pociąg należy kupować osobne bilety. Zintegrowana taryfa funkcjonuje w ograniczonym zakresie tylko pomiędzy Krakowem i gminą Wieliczka (do Byszyc, Grajowa i Huciska), na pozostałych odcinkach wspólnego biletu brak.
Tabor na liniach jest bardzo zróżnicowany. W okolicach Wieliczki można spotkać bardzo wygodne pełnowymiarowe autobusy Mercedes, MAN i Volvo, na pozostałych liniach kursują niestety głównie zwykłe busy. Na tę chwilę brak jednolitego oznakowania pojazdów. Tabor nie jest własnością przewoźnika, a podwykonawców.
Dopiero niedawno Koleje Małopolskie zakupiły pierwsze swoje autobusy i w najbliższym czasie planują rozpocząć samodzielne przewozy na części linii.