Kategorie
Blog

W czeskim Zlínie od roku działa aplikacja, która kupuje bilety za pasażera

Pasażerowie poznają zintegrowany system transportu publicznego w Zlinie z prostą w obsłudze aplikacją, która zapewniła już ponad pół miliona przejazdów. Co im nowa metoda zakupu biletów przyniosła?

Kraj Zlinski położony we wschodniej części Republiki Czeskiej, niedaleko granicy ze Słowacją zamieszkuje obecnie około 600 tysięcy mieszkańców i pod względem kompetencji jest odpowiednikiem polskiego województwa, jednak o znacznie mniejszej wielkości. Pięć lat temu rozpoczęto wdrażanie zintegrowanego systemu transportu zbiorowego. Do tej pory bowiem, jak w wielu regionach w Polsce, za organizację transportu zbiorowego odpowiadało wielu organizatorów, z których każdy stosował inną politykę transportową, zachodziły różnice w cenach, zaś każdy system funkcjonował z osobna.

W 2021 roku ustalono wspólną taryfę na wszystkie środki transportu zbiorowego, zmieniono i uproszczono numerację linii. Integracja dotyczyła nie tylko pociągów i autobusów regionalnych, ale także komunikacji miejskiej. Sukcesywnie włączano kolejnych organizatorów, między innymi komunikację miejską w mieście Uherské Hradiště. Obecnie na jednej taryfie można podróżować na pokładzie pojazdów siedmiu przewoźników, a u dwu ostatnich ta możliwość ma się pojawić wkrótce.

Dzięki temu podróżowanie po regionie stało się znacznie łatwiejsze. Jednak nadal to pasażer musiał dowiedzieć się czy do jego potrzeb wystarczy bilet czasowy czy jednorazowy, gdzie może zakupić bilet oraz ile stref biletowych przekroczy w trakcie swojej podróży. To zmieniło się w 2024 roku wraz z pojawieniem się w regionie FAIRTIQ. 

FAIRTIQ to szwajcarska aplikacja, która umożliwia bardzo proste podróżowanie transportem publicznym. Tuż przed rozpoczęciem podróży pasażer przesuwa przycisk w aplikacji, aby rozpocząć rejestrowanie swojej trasy. Nie trzeba podawać, skąd ani dokąd się jedzie – odpowiedni bilet aplikacja kupuje automatycznie. W trakcie podróży można wielokrotnie przesiadać się między różnymi środkami transportu publicznego. Na zakończenie podróży wystarczy przesunąć przycisk w lewo – i tyle! Na koniec algorytm oblicza najkorzystniejszą dla pasażera ofertę na podstawie odbytej podróży, a na następny dzień środki są pobierane z konta. W przypadku kontroli biletów zaś – każdy przejazd z FAIRTIQ generuje unikalny kod QR przypisany do danego użytkownika i tak jak w przypadku biletów elektronicznych wystarczy pokazać go osobie sprawdzającej bilet.

To dla pasażera szczególnie proste rozwiązanie – dzięki aplikacji nie musi zastanawiać się jaki bilet kupić i może – podobnie jak w przypadku samochodu – po prostu wsiąść do pojazdu i ruszyć w podróż. Ale czy FAIRTIQ rzeczywiście działa i jest lubiany przez pasażerów?

Z okazji 1 rocznicy FAIRTIQ w Kraju Zlinskim postanowił przeprowadzić wraz ze zlinskim organizatorem transportu KOVED ankietę wśród użytkowników aplikacji, a oto jej wyniki.

Na pytanie: 

  • czy użytkownicy poleciliby ją innym, średnia ocen wyniosła 9,5/10;
  • czy ułatwia ona podróżowanie, średnia ocen to 9,7/10
  • czy właściwie oblicza ceny biletów, średnia to 9,3/10

Użytkownicy dobrze oceniają aplikację – ale czy ma to przełożenie na zwiększenie liczby podróżnych? Blisko 40% respondentów częściej korzysta z transportu publicznego od czasu pojawienia się FARTIQ, z czego:

  • 15,1% znacznie częściej,
  • 24,1% nieco częściej.

Jednocześnie 21,1% użytkowników po wprowadzeniu FAIRTIQ rzadziej korzysta z samochodu.

Widać więc, że aplikacja nie tylko ułatwia podróż dla pasażerów, ale ma także wpływ na ich nawyki transportowe. Co istotne do uruchomienia FAIRTIQ nie potrzebna była nowa infrastruktura czy urządzenia w pojazdach, dzięki czemu jego wdrożenie było stosunkowo szybkie i znacznie tańsze niż konwencjonalne rozwiązania. FAIRTIQ jest także istotnym narzędziem analitycznym dla przewoźników i organizatorów – tworzy matrycę podróży „skąd-dokąd”, zwyczaje związane z przesiadkami oraz charakterystyczne zachowania różnych grup podróżnych, a to wszystko w zanonimizowany sposób. Dzięki FAIRTIQ zdobywanie cennych danych analitycznych zachodzi przy okazji i umożliwia optymalizację siatki połączeń, ułatwienie rozliczeń między przewoźnikami oraz organizatorami.

Zlin jest pierwszym regionem w Czechach, w którym wdrożono FAIRTIQ, jednak zainteresowanie nim już wyrażają organizatorzy z innych regionów, a także krajów, w tym z Polski. Na razie poza Zlinem funkcjonuje na terenie całej Szwajcarii, Austrii, od niedawna także Danii oraz w części regionów Francji i Niemiec.