Kategorie
Blog

Start mazowieckich autobusów – nie tak to powinno wyglądać (+ROZKŁADY JAZDY)

Na Mazowszu nareszcie ruszyły od lat wyczekiwane wojewódzkie linie autobusowe. Tutaj znajdziecie ich rozkład jazdy. Niestety, nawet po miesiącu kursowania niektórych linii ich rozkłady wciąż nie zostały opublikowane w internecie – ani na stronie przewoźnika, ani na stronie organizatora. Postanowiliśmy więc pomóc.

W grudniu 2024 roku i w styczniu 2025 roku uruchomiono łącznie 10 linii:

  1. Linia D I: Sokołów Podlaski – Kostki – Dybów – Kosów Lacki – Treblinka – Małkinia Górna, kursuje tylko od poniedziałku do piątku (4 pary kursów);
  2. Linia D II: Ceranów – Kosów Lacki – Treblinka – Małkinia Górna, kursuje tylko od poniedziałku do piątku (6 par kursów);
  3. Linia D III: Węgrów – Liw – Grębków – Trzebucza – Milew – Mroczki – Kałuszyn – Mrozy, kursuje tylko od poniedziałku do piątku (4 pary kursów);
  4. Linia D IV: Liw – Grębków – Gałki – Sionna – Mingosy – Kotuń, kursuje tylko od poniedziałku do piątku (4 pary kursów);
  5. Linia M I: Skrzyńsko – Przysucha – Chlewiska – Szydłowiec, kursuje tylko od poniedziałku do piątku (4 pary kursów);
  6. Linia M II: Przytyk – Domaniów – Potkana – Wieniawa, kursuje tylko od poniedziałku do piątku (6 par kursów);
  7. Linia M III: Omięcin – Zaborowie – Łaziska – Orońsko – Helenów – Ruda Wielka, kursuje tylko od poniedziałku do piątku (8 par kursów);
  8. Linia P I: Żuromin – Poniatowo – Lutocin – Łukomie – Babiec Piaseczny – Sierpc, kursuje codziennie (4 pary kursów);
  9. Linia P II: Żuromin – Chamsk – Sadłowo – Bieżuń – Rościszewo – Sierpc, kursuje tylko od poniedziałku do piątku (4 pary kursów);
  10. Linia P III: Żuromin – Zielona – Kuczbork – Lipowiec Kościelny – Turza – Mława, kursuje codziennie (4 pary kursów).

Spośród 10 linii, większość, a konkretnie 8, kursuje wyłącznie od poniedziałku do piątku (brak informacji, czy także w święta), natomiast 2 linie obsługujące okolice Żuromina kursują codziennie (w rozkładzie zaznaczono, że kursują również w święta). Trudno zrozumieć, dlaczego aż tyle linii nie kursuje w weekendy – to z pewnością nie jest oferta, która przyciągnie pasażerów. Choć urząd marszałkowski „ponumerował” linie, na pojazdach podobno nie można znaleźć żadnego numeru. Co więcej, zastosowano nietypową „numerację” z użyciem cyfr rzymskich zamiast powszechnie używanych arabskich. Dlaczego tak to komplikować? To kolejny aspekt, który zdecydowanie powinien wyglądać inaczej.

Rozkłady jazdy

Na stronie organizatora ani operatora nie można znaleźć rozkładów w kompletnej formie. Przede wszystkim Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, jako organizator tych linii i odpowiedzialny za nie organ, powinien udostępnić te rozkłady w nowoczesnej i odpowiedniej formie – czytelnej dla pasażerów oraz w formacie otwartych danych GTFS, z myślą o wyszukiwarkach i aplikacjach. Niestety, na dzień 11 stycznia 2025 r. (tj. miesiąc po starcie pierwszych linii), nic w tym zakresie nie zostało zrobione. Stąd nasza prywatna inicjatywa z opublikowaniem rozkładów u nas.

Z góry przepraszamy za formę rozkładów jazdy. To jednak jedyna forma, jaką udało się zdobyć. Zdecydowaliśmy się je opublikować, aby przynajmniej w ten sposób pomóc potencjalnym pasażerom i nieco wesprzeć organizatora w trudnych początkach. Nie jesteśmy w żaden sposób powiązani ani z organizatorem przewozów, ani z ich operatorem (przewoźnikiem).

Linia D I: Sokołów Podlaski – Kostki – Dybów – Kosów Lacki – Treblinka – Małkinia Górna (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Linia D II: Ceranów – Kosów Lacki – Treblinka – Małkinia Górna (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Linia D II: Ceranów – Kosów Lacki – Treblinka – Małkinia Górna

Linia D III: Węgrów – Liw – Grębków – Trzebucza – Milew – Mroczki – Kałuszyn – Mrozy (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Linia D III: Węgrów – Liw – Grębków – Trzebucza – Milew – Mroczki – Kałuszyn – Mrozy

Linia D IV: Liw – Grębków – Gałki – Sionna – Mingosy – Kotuń (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Linia D IV: Liw – Grębków – Gałki – Sionna – Mingosy – Kotuń

Linia M I: Skrzyńsko – Przysucha – Chlewiska – Szydłowiec (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Linia M I: Skrzyńsko – Przysucha – Chlewiska – Szydłowiec

Linia M II: Przytyk – Domaniów – Potkana – Wieniawa (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Linia M II: Przytyk – Domaniów – Potkana – Wieniaw

Linia M III: Omięcin – Zaborowie – Łaziska – Orońsko – Helenów – Ruda Wielka (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Linia M III: Omięcin – Zaborowie – Łaziska – Orońsko – Helenów – Ruda Wielka

Linia P I: Żuromin – Poniatowo – Lutocin – Łukomie – Babiec Piaseczny – Sierpc (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Żuromin – Poniatowo – Lutocin – Łukomie – Babiec Piaseczny – Sierpc

Linia P II: Żuromin – Chamsk – Sadłowo – Bieżuń – Rościszewo – Sierpc (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Żuromin – Chamsk – Sadłowo – Bieżuń – Rościszewo – Sierpc

Linia P III: Żuromin – Zielona – Kuczbork – Lipowiec Kościelny – Turza – Mława (rozkład znany na dzień 11 stycznia 2025 r.; nie gwarantujemy za jego poprawność)

Linia P III: Żuromin – Zielona – Kuczbork – Lipowiec Kościelny – Turza – Mława

Warto wspomnieć, że operatorem (przewoźnikiem) obsługującym linie na zlecenie marszałka województwa jest wybrana w przetargu firma PKS Bodzentyn sp. z o.o.

Ten projekt, na który Marszałek Województwa Mazowieckiego przeznaczy co najmniej 4 miliony złotych rocznie, niestety, bez zmiany podejścia nie ma szans na powodzenie. W kwestii dostępności rozkładów jazdy dla pasażerów Urząd Marszałkowski informuje tak:

Szczegółowe rozkłady jazdy dla poszczególnych linii komunikacyjnych można znaleźć na dworcach lub przystankach komunikacyjnych oraz na profilu społecznościowym przewoźnika.

Czasy, gdy pasażer zapoznawał się z rozkładem jazdy na przystanku lub na profilu Facebookowym przewoźnika, dawno minęły. Co gorsza, rozkłady większości linii na Facebooku PKS Bodzentyn do 11 stycznia niestety nie zostały opublikowane.

Trasowanie linii również pozostawia wiele do życzenia. Część z nich prowadzi zupełnie losowymi trasami, które nie obsługują kluczowych generatorów ruchu pasażerskiego, takich jak miasta powiatowe, strefy przemysłowe, szpitale czy duże zespoły szkół średnich. O skomunikowaniach z pociągami na stacjach oczywiście również nie ma w rozkładach ani słowa. Kursy w rozkładach jazdy są rozmieszczone nierównomiernie, z wielogodzinnymi przerwami pomiędzy nimi. Czasy, gdy pasażerowie podróżowali wyłącznie rano do pracy lub szkoły, a popołudniu wracali, już dawno przeszły do historii!

Nie dziwi więc, że tabor również zupełnie nie przystaje do dzisiejszych standardów. Według relacji nielicznych pasażerów, którzy już skorzystali z kursów, na trasach kursują głównie ciasne i niewygodne busy, a nieliczne autobusy są niedostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, rodziców z wózkami dziecięcymi czy osób poruszających się na wózkach. Zupełnie brakuje dynamicznej informacji pasażerskiej oraz jakichkolwiek danych o opóźnieniach lub utrudnieniach w kursowaniu autobusów. Czy tak powinna wyglądać komunikacja w 21 wieku w regionie położonym tak blisko Warszawy?

To bardzo dobrze, że województwo mazowieckie zdecydowało się uruchomić wojewódzkie linie autobusowe. Niestety, jeśli nie zmieni podejścia do oferty i standardów swojej komunikacji autobusowej oraz nie zacznie korzystać z dobrych praktyk stosowanych, mieszkańcy wielu regionów Mazowsza nadal będą pozbawieni dostępu do cywilizowanego transportu publicznego. Jednak nigdy nie jest za późno, żeby to zmienić i poprawić – do tego właśnie zachęcamy!