Kategorie
Blog

4 polskie miasta, które to potrafią! Integracja biletowa komunikacji miejskiej z koleją

Za południową i zachodnią polską granicą to już nic wyjątkowego. Kolej coraz bardziej się zrasta z transportem miejskim. Pasażerowie cieszą się, a dzięki bezkonkurencyjnym czasom przejazdu kolej w obszarach miejskich to prawdziwa alternatywa dla samochodu. Bo pociąg jest w mieście po prostu szybszy. A co najlepsze, aby było szybko i fajnie nie trzeba nic budować. Bo przecież linie kolejowe w miastach już istnieją, a pociągi najczęściej po nich już jeżdżą. Byleby pasażerom opłacało się wsiąść.

Tylko czemu w Polsce ten temat dopiero raczkuje? Powodów i problemów dałoby się wymienić wiele, ale nie skupiajmy się może teraz na problemach, ponieważ istnieją dobre przykłady, gdzie to już funkcjonuje. Okazuje się, że jak się chce, to nawet w Polsce się da! To kluczowe. Zróbmy sobie teraz mały ranking. Od razu zdradzę, że jego lider jest dosyć nieoczywisty!

#1 – Łódź

Myśleliście, że liderem w integracji biletowej kolei z transportem miejskim to Warszawa? Nic bardziej mylnego. Liderem jest Łódź, które jest jedynym miastem w Polsce, gdzie istnieje praktycznie PEŁNA INTEGRACJA BILETOWA kolei z transportem miejskim.

Pociągiem można pojechać nie tylko na podstawie miejskiego biletu miesięcznego, ale też na podstawie biletu dobowego i… jednorazowego. Zintegrowane bilety kupicie nie tylko w sieci dystrybucyjnej transportu miejskiego, ale również w kasie kolejowej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, POLREGIO oraz w sieci dystrybucyjnej obu przewoźników. Więc nawet w pociągu! Tak to powinno wyglądać. A co najlepsze… za przyjemność podróży pociągiem po mieście nie trzeba dopłacać. Cena za przejazd tramwajem, autobusem i pociągiem kosztuje w Łodzi tyle samo i można się swobodnie przesiadać. Tak jak na zachodzie! Gratuluje Łodzi podejścia. Jedyny niewielki mankament, który znalazłem, to że bilet dobowy nie można kupić w sieci dystrybucyjnej kolei. Ale tak jak wspominałem, można skorzystać z sieci transportu sprzedaży transportu miejskiego. Tego problemu nie ma w przypadku biletów jednorazowych i miesięcznych, te są dostępne wszędzie. To naprawdę drobiazg, ale wierzę, że uda się go usunąć.

A jakie są w Łodzi ceny biletów? Bilet na 40 minut 3,00 zł, bilet na 60 min. 3,80 zł, bilet dobowy 12 zł, bilet miesięczny 96,00 zł. Niedrogo!

#2 – Warszawa

Warszawa była chyba pierwsza w Polsce, która w większym stopniu zintegrowała taryfowo kolej i transport miejski. Niestety nawet po latach pełna integracja dotyczy tylko biletów dobowych wzwyż i nie poszła dalej. W wypadku biletów dobowych wzwyż cena jest jednakowa – nieważne czy się korzysta z kolei lub nie. Bilety zintegrowane są dostępne tylko w sieci dystrybucyjnej komunikacji miejskiej.

Do integracji biletowej włączona jest aż trójka przewoźników kolejowych: Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa oraz miejska SKM Warszawa.

Ceny biletów zintegrowanych: bilet dobowy na Warszawę 15 zł, dobowy na Warszawę i najbliższe okolice 26 zł, bilet miesięczny – dla mieszkańców Warszawy 98 zł, dla innych 110 zł.

#3 – Wrocław

Osiągnięcia Wrocławia pod kątem integracji biletowej z koleją też nie są jakoś specjalnie znane, ale Wrocław pod kątem biletów nie odstaje od Warszawy, co znaczy że nie jest najgorzej. W pełni zintegrowane są bilety od dobowego wzwyż – jak w Warszawie. Bez dopłaty za korzystanie z kolei można na podstawie biletu miejskiego pojechać pociągami obu przewoźników regionalnych – Kolei Dolnośląskich oraz POLREGIO. Bilety zintegrowane dostępne są wyłącznie w sieci sprzedaży transportu miejskiego. Wrocław umiejscowiłem na 3 miejscu po Warszawie dlatego, że choć taryfowo jest prawie identycznie jak w Warszawie to kolej nie ma we Wrocławiu częstotliwości typowej dla transportu miejskiego. A Warszawie dzięki SKM-ce już w wielu relacjach tak. Więc Warszawiak z integracji taryfowej skorzysta bardziej niż Wrocławianin.

Ceny biletów we Wrocławiu: dobowy na Wrocław 15 zł, miesięczny dla mieszkańca 90 zł, dla innych miesięczny jest po 110 zł.

#4 – Poznań

W Poznaniu na terenie miasta też udało się kolej w pełni zintegrować – ale tylko w przypadku biletów 14-dniowych lub dłuższych. W ramach integracji biletowej można pojechać pociągiem 2 przewoźników: Koleje Wielkopolskie oraz POLREGIO. Z kolei można korzystać bez dopłat w ramach zwykłego miejskiego biletu okresowego. Dostępne są one w sieci sprzedaży komunikacji miejskiej oraz w niektórych biletomatach na dworcach kolejowych. Niestety nie można ich kupić w kasach kolejowych lub w pociągu.

W Poznaniu ceny biletów są jednymi z droższych w Polsce: bilet 30-dniowy dla mieszkańca kosztuje 119 zł, dla innych 149 zł. Cena jest liczona od każdego dnia, najkrótszy bilet okresowy to bilet 14-dniowy. Dosyć niecodzienny system liczenia ceny biletów.

A więc – da się?

Jak widać na przykładzie powyższych czterech miast, jak się chce, to nawet w Polsce się da w pełni zintegrować kolej i transport miejski. W pełni, to znaczy tak, żeby pasażer mógł w pełni swobodnie korzystać z tramwaju, autobusu i nawet kolei po mieście – na zwykłym bilecie, nie dopłacając cokolwiek.